Friday, 27 September 2013

wanita hebat



halooo , lama rasanya CP menyepi kan ?? ahahaha !! biasala , busy campur malas menguasai diri , nak hupdate entry nih pun lama CP nak ambil mood ....

nak dijadikan cerita , kebizian *atau nama ringkasnya SIBUK* yang melanda diri ini disebabkan oleh latihan pusat bersama team MALAYSIA kategori IPT untuk game PIALA TIMBALAN PERDANA MENTERI DAN ANTARABANGSA YANG KE-4 

pasal nih CP akan cerita kat entry seterusnya , nih intro sahaja , hehehe ~ takde kena mengena dengan tajuk di atas


idea nak buat entry nih timbul lepas CP terbacakan post sahabat CP di FACEBOOK tentang kekaguman beliau terhadap seorang wanita dan kebetulan CP juga turut mengenali wanita yang diceritakan


tiba-tiba muncul persoalan di benak CP bila melihat keterujaan beliau berkenaan wanita tersebut , bukan CP menafikan kehebatan wanita itu , wanita itu memang hebat tetapi CP tidak terlalu teruja sepertimana sahabat CP itu sebab .....


CP dah pernah jumpa wanita terhebat dalam hidup CP sebelum CP mengenali wanita itu , CP dah pernah jumpa wanita yang tak pernah kenal erti penat dan lelah bagi menjaga orang disekelilingnya

wanita ini tidak pernah berhenti walaupun kudratnya sudah sampai ke penghujungnya , wanita ini jarang marah walaupun dikhianati , wanita ini penyabar walaupun disakiti ...


kudratnya kalah seorang lelaki , tabahnya takkan pernah tergambar oleh sesiapa pun ...


wanita itu adalah MAK ...


CP sangat mengagumi mak , mungkin kekuatan mak datang dari kehidupan masa mudanya yang susah , wanita yang diceritakan oleh sahabat CP itu hebat tapi tidak sehebat MAK , bagi CP mak antara mak yang terhebat dan jarang seorang MAK sehebat ini ...


mak akan menggunakan kudratnya sehingga melepasi batasan sepatutnya , mak cuma berhenti hanya bila sakit yang tidak mengizinkan nya bangun ...

mak tetap bekerja walaupun kakinya terhencot-hencot ....

"untuk anak-anak mak"

ayat yang terngiang-ngiang dalam kepala CP

bangun seawal pagi , tidur selewat-lewatnya , sayu mendengarkan suara mak yang kepenatan , sayu bile mendengarkan suara mak yang kesakitan ...

hati ini terdetik ...


bila agaknya wanita hebat ini dapat merasa kesenangan ???


mak dari dulu sampai sekarang hidupnya berkorban dan berkorban , tak pernah merasa hidup mewah walaupun sedikit , tak pernah merasa rumah yang selesa , 

rumah hanya sebuah bilik sahaja , mak sanggup tidur di ruang tamu demi anak-anak perempuannya dapat tidur di dalam bilik , hanya tidur di atas alas yang nipis demi anaknya tidur di atas tilam yang empuk ..


mak wanita hebat ....

mak seorang anak tunggal yang dibesarkan oleh seorang janda muda yang telah kehilangan suami 

mereka berdua wanita yang hebat...

terpaksa menyara hidup seperti seorang lelaki bekerja di ladang estet , menetap di sebuah pondok kecil yang dibina sendiri di dalam hutan jauh daripada jiran laen , kehidupan kais pagi makan pagi kais petang makan petang , 

bila mak meningkat remaja , mak dengan opah dapat rumah yang disediakan oleh syarikat estet , tapi mereka berdua seorang yang hebat , berbekalkan duit yang telah dikumpul dan disimpan , opah dapat membeli sebidang tanah yang tidak sampai 4 ekar luasnya , dengan berbekalkan basikal , opah dengan mak mengangkut sendiri kayu dan papan satu demi satu untuk membina rumah di atas tanah itu , setiap hari , tanpa bantuan orang lain , akhirnya terbina sebuah rumah hasil dari kudrat 2 orang wanita hebat ini , bagi menambahkan pendapatan di samping bekerja di estet , mak dengan opah berniaga kuih muih setiap pagi ...


kehebatan 2 wanita ini berterusan , sehinggalah mak dikahwini oleh abah , seorang peneroka FELDA 20 tahun lebih tua daripada mak yang juga seorang duda beranak 8 

sekali lagi mak diuji apabila kehadiran mak pada awalnya kurang disenangi lebih-lebih lagi mak hampir sebaya dengan anak pertama dan kedua abah , hanya berbeza setahun

mak masih gigih sehingga hari ini mencari rezeki , pelbagai cubaan dan dugaan mak tempuhi , CP masih ingat lagi tatkala mak terkena buatan orang , mak hampir kehilangan nyawa disebabkan hal itu , tapi mak sabar ...


mak tak pernah nak menyimpan dendam ..

kalau nak diceritakan kehebatan mak , memang takkan habis , dan satu entry tak cukup , MAK memang wanita hebat ..

***menitis air mata CP masa menulis entry ni , baru je tadi mak datang ke kolej kediaman nih jumpa CP , bawakkan beras dengan telur untuk bekalan kat sini , sayu tgk muke mak yang cengkung , jelas kelihatan muka kepenatan tapi tetap sanggup drive datang jumpa CP , huhuhuhu ~

***setelah 22tahun baru CP menyedari pengorbanan mak , hati bertambah sebak bila memikirkan sikap CP selama nih yang acuh tidak acuh dengan mak , tergamak mengutamakan kawan dari mak , tergamak mengutamakan kekasih dari mak , tergamak kurang ajar dengan mak , tergamak menepis tangan mak ... tergamak buat mak menangis ....

***CP nak bahagiakan mak ... tapi tak tahu macam mana carenya ..... CP nak mak cepat-cepat rase senang ..... tak perlu rase susah lagi , tak perlu susah-susah berniaga lagi , mak dah tua , kudrat mak dah tak banyak , CP tahu , mak cuma tinggal berpura-pura kuat jer ........

***sayang mak selamanya , selamanya dan selamanya .....

mak tak pasan CP cnap , ehe ...



4 komen budak kiut !:

Zara Nurhaidah said...

~.~ terasaa lalai nya kita dlm mhargai mak dan ayah..... sedih..

aswadz said...

btol apa yg CP ckp tuh.

puteri kasih said...

moga CP juga setabah dan secekal mak :)

hainom OKje said...

Sedihnya baca kisah Cp....tp mmg hebat mak cp tu....semua kepahitan ditelan....bukan mudah tau nk menjaga anak tiri....apapun tahniah buat mak cp dan wanita hebat yg bernana MAK!