Friday, 18 October 2013

ALLAH itu kejam vol. 1


pertama sekali , CP nak minta maaf kalau tajuk entri menyentuh sensitiviti sesetengah pihak, bukan niat CP untuk menaikkan kemarahan sesiapa, tajuk ini berikutan situasi yang berlaku dalam perbincangan CP dengan salah seorang sahabat CP, secara jujurnya, CP sendiri tidak menyetujui dengan tajuk di atas...

ALLAH itu kejam ???

CP sendiri terkejut dengan pernyataan ini, pernyataan ini datang dari komen sahabat CP yang komen di status CP di FB, terkejut dengan pernyataan ni, CP terus mendeletekan komen tersebut, takut mengundang kemarahan lebih ramai orang yang membaca komennya, dan untuk tidak mengaibkannya...

disebabkan CP risau kot-kot dia tersalah cakap or tak perasan dengan apa yang dia dah taip a.k.a typo mungkin, CP pun menghantar feedback kepada dia...

feedback CP, kotak ungu tu merupakan komen beliau di status CP

keesokannya dia membalas semula feedback CP tersebut:

dia menyangka CP menegur sebab dia tidak menjaga adab pada ayat dia...




dalam benak CP masa nih, apa yang dia cuba sampaikan nih???


CP masih cuba menerangkan kepada dia semoga pandangan dia berubah dan berfikir lebih rasional...






dia berkali-kali cuba menekankan dari mana datangnya sifat kejam itu, CP bukanlah seorang yang begitu arif dengan soal-soal agama, tapi CP bagaikan terdetik untuk menyedarkan kekhilafan dalam dia berpandangan...

wallahualam...


in shaa ALLAH, entry ALLAH itu kejam vol. 2, akan menyusul hasil dari pandangan sahabat-sahabat CP yang CP tanya di laman FB juga....

NOTAKAKI: dari pagi tadi update, baru sekarang siap, fuhh !! actually, CP harap reader dapat beri pendapat perihal hal ini untuk perkongsian bersama, mungkin cara yang berkesan untuk memberi penerangan yang lebih jelas kepada sahabat CP nih, sekian...





10 komen budak kiut !:

Rosmiza Ali said...

Astaghfirullahalazim.. Bahaya orang macam ni CP.. Lebih baik elak dari berbahas dengan dia.. Jalan terbaik usulkan dia pada ustaz2 yang lebih arif dalam hal agama.. Kang kalau kita cakap banyak2 kang silap paham terpesong akidah kita..
ZON PERMAISURI CHOMEL

Kuazue Mohd said...

astaghfirullah... semoga dia di beri pemahaman...
kejam itu datang darinya perasaan kita yang telah berdendam tentang sesuatu... kejam itu juga adalah sebahagian daripada nafsu yang semasa Allah jadikan dia.. nafsu ini telah di didik dengan menyiksakan dia dlm neraka jahannam beratus kali sehingga nafsu dapat mengaku yang nafsu itu hamba dan Allah adalah Tuhan Nya..
so kejam itu datangnyer dari nafsu amarah... yang tidak diajar utk memaafkan .. didik lah nafsu dengan berpuasa.. wallahu'alam...

aisya said...

er, panas..

cuma tak berapa faham lah. apa yang dia nak sampaikan sebenarnya?

hainom OKje said...

Statement yg sungguh mengerikan CP....Beraninya dia menulis! Okje pun tak berani nak komen....

hainom OKje said...

Okje datang balik nak bagi pendapat CP ...
Mungkin pendapat ni tidaklah seberapa pun....moga sedikit sebanyak dpt membantu...
Kita kena tanamkan dlm diri yang kita ni hanya HAMBA Allah yg selayaknya diuji bila bila masa oleh MAHA PENCIPTA
Betul semua perkara datangnya dpd Allah tp kena ingat yg Allah jadikan manusia yang punyai akal fikiran, jadikan syaitan dan iblis untuk menyesatkan manusia....

Tapi Allah utuskan Rasul dan Alquran serta alim ulamak sebagai panduan untuk kita berada dijalan yg lurus dimuka bumi Allah ini....Kejam ke Allah Itu?
Kenapa Allah datangkan ujian kpd hambanya? Kerana Allah nak kita menghargai nikmat kesenangan yang telah banyak Dia kurniakan kepada kita....Allah itu maha pengasih, tidak mengira agama dan status, nikmat oksigen cukup besar Dia kurniakan buat kita. Masih kejamkah Allah? Cuma tidak semua hambanya yang akan mendapat rahmat Allah kecuali orang orang yang beriman....
Bersangka baiklah dengan Allah....
Wallahu aalam....

cweet pinky said...

@Rosmiza Ali tuhlah , mula2 berbahas jugak CP tapi bila fikirkan ilmu agama CP nih pun tak setara mana pun , baek CP mendiamkan diri je...

cweet pinky said...

@Kuazue Mohd wallahualam...terima kasih dengan pendapat :)

cweet pinky said...

@aisya sama la, explanation dye mengelirukan...

cweet pinky said...

@hainom OKje terima kasih sebab datang balik bagi pendapat :)

Akmal Bakri said...

Syiah ke ape ni..bahaye ni...