Wednesday, 26 December 2012

anak luar nikah



okeyh , kali nih CP nak berkongsi la pengalaman CP sendiri berkenaan anak luar nikah nih , cerita nih agak menarik bagi CP untuk dikongsi


cerita nih dah lama tapi time tuh CP takde blog lagik , suatu hari tuh , CP beraya ke rumah jiran opah CP 

 
*terkial2 jari CP nak menaip nih , ingat tak ingat je citerr nih*


kitorang dengan keluarga nih memang rapat lar , macam bersaudara , kebetulan masa kitorang nak balek dari beraya tuh , keluarga nih bagi kad jemputan kahwin anak teruna diorang 


dah beberapa tahun la CP rase , CP teringat pasal kad jemputan tuh , yang CP heran nape family CP tak pernah pown pergi kenduri kawen tuh , tarikh dah lepas dah ...


*dah lepas lama dah baru CP perasan*


CP pown tanya larr mak CP kan , kenapa takde pown kenduri kawen tuh , tak jadik kerr ??
mak CP jawab , memang tak jadik pown , sebab ayah si teruna tak izinkan , sebabnya dapat taw yang bakal pengantin perempuan tuh anak luar nikah


terkesima , terkedu , terkejut  CP , kenapa perlu menghukum perempuan tuh atas kesalahan orang laen , bagi CP dye tak salah , tak salah pape , tak layak kerr untuk seorang anak luar nikah itu berkahwin ???


lagik 1 , ade yang cakap anak luar nikah nih dari keturunan yang tak elok , datang dari hasil yang tak baek , jadi perangai dye pown akan jadik tak baek , keras hati , susah dibentuk 


hey !!


memang macam nih ek persepsi masyarakat ? 


tuhh je CP nak hupdate , rasenye macam tak lengkap lak , jari nih duk terkial nak menaip , otak pown semput2 nak berfikir


hadios !


31 komen budak kiut !:

kongsi apa saja said...

betol tu.. anak tu tak salah.. dia pula yang terpaksa tanggung kesalahan mak bapak dia... hmm.. kesian..

SM said...

anak yang bakal dilahirkan tu tak salah dan berdosa apa-apa pun sebenarnya tapi yang salahnya orang yg buat tu. Huhu itulah kalau dah terlanjut nak buat mcm mana , tambah tambah lagi kalau orang tua jenis pegang kuat agama. Pheewww!

deqjamucuxx said...

tak patot uat pengantin pmpuan lgu tu. bukan dia yang salah kan... dia pon tak mintak dilarikan diluar nikah.. kan..kannnn

krole said...

kesian mereka ni kan wak, mangsa keadaan...yang buruk tak selalunya jahat begitu juga sebaliknya...mereka sama seperti kta~tp besala masyarakat...hmmm..ssh nak ckp~

boni kacak said...

memang tak patut. bukan perempuan tu mintak utk dilahirkan secara luar nikah.. dia tetap seorang perempuan biasa yang mempunyai perasaan.. dan, teruna tadi pun, dia hidup tanpa mampu membuat keputusan sendiri ke? memang elok juga gadis tu tak berkahwin dengan lelaki yang tak mampu buat keputusan sendiri.kalau tak, terseksa gadis tu..

hainom OKje said...

Betul tu CP... kesian jugakkan... dia tak salah tapi jadi mangsa....TAPI dalam kisah lain pulak seorang suami perlu mencari keturunan yg baik2 untuk menjadi isterinya.... macamana tu?

nasriz fardisza said...

kenapa anak itu yg disalahkan....kesian kt die...x semestinya anak luar nikah tue dr keturunan x elok...sape manusia nk menilai semua tue...mcm2 perangai manusia nie...

hnahdy said...

betol. persepsi masyaraat mcm tu. kenapa ye.. anak luar nikah bkannya jahat pun. dia xbersalah. lelaki tu mesti sayang kat prempuan tu kan. cuma fmly laki tu kot xleh trima

ELeEa said...

kesian kan perempuan tu...xsepatutnya dia dihukum atas kesalahan yang xdilakukannya

Shiyda Aqma said...

kesian perempuan tu , tak semestinya dia anak luar nikah , perangai tak elok ,. dia tak bersalah pun .. persepsi masyarakat skang sgtlah kolot .. menghukum membuta tuli .. heyy ..

AQ Eyfa said...

x baik family lelaki wat camtu..ank luar nikah tu x berdosa apa pun dan sememang suci bersih yg x elok adalah yg wat angkara smpai lahirnya nye anak laur nikah tu (hehehe..pjg lak ulasan)..cian dak pompuan tu la kan..nape masih ada org mentaliti cengitu

cweet pinky said...

@kongsi apa saja CP lak rase tersentap time tuh , yela , ape salah dye kan , hem ...

cweet pinky said...

@SM tuhla , mesti tekanan and kejutan besar bagi pempuan tuh kan , kesian betul ~

cweet pinky said...

@deqjamucuxx betul tuh , bukan kupinta , lahir ke dunia , dengan irama , sedih betul ~

cweet pinky said...

@krole CP tataw la , hebat sangat ke penilaian manusia sampai begitu mudah nak mnghukum

cweet pinky said...

@boni kacak CP tataw kalaw lelaki tuh memang dah berusaha atau tidak untuk perempuan tuh , tapi yela , tuh kan mak abah kte , kalaw dah kite cakap nak jugak pown dye tetap tak bagi , nak buat macam mana kan , terima jela , papehal , restu mak ayah tuh penting ~

deqjamucuxx said...

ceeiit.. CP siap nyanyi lagi. nak nyanyi jgkkk :)

cweet pinky said...

@hainom OKje yela , memg suami kena carik keturunan baik2 tapi kalaw dah macam nih tindakannya , bukan ke macam mengaibkan perempuan tuh ??

cweet pinky said...

@nasriz fardisza tuh la , hebat tul manusia tuh kan nak menilai manusia laen ~

aku HaniAsyira said...

bila dorang buat macam tu. membuatkan y menanggung buat bukan2 macam mana?? dorang jugak berdosa lebih kan.. hmm,,

cweet pinky said...

@hnahdy hurm , tuh la , even lelaki tuh dah terima seadanya , tapi family la pulak ~

Jun said...

anak luar nikah tak salah...mereka berhak mengdapat kehidupan seperti insan lain juga....kenapalah manusia ni suka bersikap begitu, menambah tekanan jiwa saja...nauzubillah. salam ziarah...dunia belum kiamat...selamat menyambut tahun 2013. semoga kita semua akan terus dirahmati.Amin.

cweet pinky said...

@deqjamucuxx jangan nak nyanyi sangat deqja ! hehehe , suara tak merdu , hehehe ~

cweet pinky said...

@ELeEa betul tuh , dye tak salah pape , salah ke dye dilahirkan , even tuh salah ibu dye , bg CP kan , CP dah cukup respek dye sanggup membesarkan anak dye tuh ... dari dye buang merata2 :(

cweet pinky said...

@Shiyda Aqma tuhla , tak kena tempat nak hukum orang tuh , hem ~ takut ade kesan negatif je , mane la taw , kalaw psikologi perempuan tuh tak kuat kan , dye buat benda yang tak baek lepas tuh , yelarr , dah alang2 orang memang pandang dye tak baek kan ?? hem , macam2 ~

cweet pinky said...

@AQ Eyfa tuh la , CP ingat takde orang berfikiran macam tuh zaman sekarang nih , sebab pelik sangat la , budak perempuan tuh dah sebaek mungkin nak kahwen kan , kahwen kan benda baek dari dye buat maksiat berzina tak tentu pasal , hem

cweet pinky said...

@aku HaniAsyira betul tuh , CP pown ade terpikir macam tuh , kite bole jangka emosi anak luar nikah tuh stabil ke tak , kuat ke tak kan ?? macam mana kalaw dye buat benda yang tak elok , ye larr , alang2 dye dah terasa orang tak leyh trime kehadiran dye , haish ! bahaya !

cweet pinky said...

@Jun hem tuhla , betapa lemahnya penilaian manusia :(

Syaifuddin Alias said...

mentaliti msyrkt melayu :)

cweet pinky said...

@Syaifuddin Alias :)

aswadz said...

nak wat camne. ada sesetengah org (or maybe kebanyakan), pemikiran diorang masih di takuk lama. x leh terima sesetengah benda. pemikiran x berkembang.