Thursday 22 May 2014

khabar tidak seindah rupa


warahmatullah

pertama sekali CP nak nyatakan CP bukanlah seorang insan yang sempurna, CP juga insan yang terlalu banyak khilafnya, ya ALLAH, sungguh CP terasa, terasa yang teramat, apatah lagi dalam keadaan CP yang sedang datang bulan hari kedua nih(CP mintak maaf pasal pengakuan CP berkenaan datang bulan)


dari semester satu lagi CP berpegang pada prinsip taknak tinggal serumah/sebilik dengan orang yang CP kenal ataupun 'kawan baik' sebab CP takut bila tinggal serumah tuh akan menjejaskan hubungan CP dengan kawan CP tuh, sikap seseorang tuh sangat berbeza bila kita serumah/sebilik, dari situ, kita kenal dye lebih mendalam...

bila CP sebut lebih mendalam, hal ini bermakna, kita dapat lihat sifat sebenar kawan kita tuh, kalaw positif tuh alhamdulillah...kalaw negatif ? tuhan sajalah yang taw sakitnya....
kalaw dulu, di luar, kita tengok, dialah insan yang paling baek, care, bertolak ansur, pandai menjaga hati kawan.....tapi malangnya semua tuh hanya bila kita di luar, bila dah serumah/sebilik baru kita tahu, apa yang kita lihat sebelum nih hanya luaran sahaja, kita belum kenal dye yang sebenarnya....
seperti yang CP bagitaw di awal entri, CP bukan lah insan yang sempurna, banyak jugak khilafnya, CP bukanlah orang yang paling pembersih, CP bukanlah yang paling terkemas, CP bukanlah paling baik mungkin, CP nih cuai, CP nih pelupa....tuh memang kelemahan CP...

tapi.....

hidup kita nih kalaw 24 jam asyik nampak salah orang jer , susah jugak kak.....

orang tuh jahat
orang nih tak baek
orang tuh macam tuh
orang nih macam nih..

sedangkan salah sendiri pun berlambak....

please come back to ur sense, tak salah nak tegur orang yang buat salah, go on, tapi menegur tuh pun biar kena ngan cara......

kalaw ikutkan hati aku nih, banyak jugak aku tengok perangai kaw yang aku tak berkenan, tapi aku lebih suka diam, sebab aku tahu aku pun bukan lah sempurna mana, singki kotor, aku cuci, toilet kotor, aku cuci....hati nih terlintas jugak nak marah tapi aku pujuk hati, aku bersangka baik, mesti ada sebab korang macam tuh...lagipun buat ape nak melenting, benda kecik jer....

aku pujuk hati, "sabarlah HIDAYAH, kaw pun tak sempurna mana, kadang2 kaw pun ade jugak sakitkan hati orang lain...apalah sangat takat macam nih, tuhan nak uji tuh..sabar3....."

hm...tapi sungguh CP amat terasa hari nih, nak luah kat siapa tak tahu, susah la berkawan ngan orang yang kerja duk hitung kesilapan, kesalahan orang lain....sedangkan diri dia sendiri pun....tah apa-apa je....

hari tuh, mandi bunga (atau nama lainnya mandi perlimau, salah satu adat istiadat dalam pertubuhan SILAT SENI GAYONG) aku perhatikan jer, bunga2 tuh kaw biar tabur je dalam toilet...ade aku melenting, aku bersihkan....aku duk pujuk hati, "nih tuhan nak bagi pahala nih, bersihkan jela...tak rugi pun...."

masa time kaw period, terbaek baq ang, aku tengok darah kaw tertinggal kat dalam longkang kat toilet tuh, kaw boleh biar jer....bukan tak nampak, jelas kowt darah tuh kat situ....siapa yang kaw nak harap cuci semua tuh ???

aku time tuh anggap mungkin kaw tak nampak, mungkin esok kaw nampak, kaw buang la, nampaknya, kaw biarkan je darah tuh sampai darah tuh hilang dengan sendirinya, kalaw sekali jadi takpe, aku tengok hampir tiap kali kaw period....

aku perhatikan jer, satunya aku tak tahu macam mana nak tegur....aku takut aku salah cakap, aku tengokkan jer, yelar, mana la kaw nak perasan benda macam tuh sebabnya kaw duk perhati, duk sibukkan masalah orang lain....

ya ALLAH, please la, kawan tuh tak baek, kawan nih tak baek....semua tak baek, dalam kaw cerita pasal kawan kaw tuh, itu jugak yang kaw berkawan.......itu jugak la kawan yang kaw duk ke hulu ke hilir....

allahu....

aku tataw lah, yang aku taw, aku terus pendam, pendam dan pendam......

takpelah....mungkin ade hikmah......

aku mintak kat ALLAH SWT, teruskan lah berikan aku kesabaran, biar lah dye nak jadi perengus, ke hape ker, jangan jadikan aku berperangai macam dye... AMIN !

ya ALLAH SWT, pelihara lah lidah aku daripada bertikam lidah dengan sesiapa, aku mohon sangat dilindungi silaturrahim aku dengan semua kawan2 aku in shaa ALLAH... AMIN....

kalaw ikutkan, nih pun bukan tindakan yang betul duk luah dalam blog, duk tulis keburukan orang kat blog, aku taw kalaw kaw terbaca la tulisan aku nih, kaw dah boleh agak aku menulis tentang kau....

aku pun tak tahu kalaw tulisan nih boleh buat kaw semakin melenting atau boleh buat kaw muhasabah diri kaw semula...

aku pun tak baek mana......aku nih dlu tergolong dalam kalangan budak2 nakal, budak2 liar......

ikut kaw la, kaw datang dari persekitaran yang baek2, jadi pk molep la, mungkin sebab kaw bagus...mungkin sebab kaw sempurna kowt...tuh buat perangai macam tuh.....ikut suka laaaaaaa......

kecewa betul hari nih........terkilan betul hari nih................

ALLAHU.....

 

2 komen budak kiut !:

Unknown said...

oh dilemma. pernah lalui juga sekali sekali, tapi lelaki mmg kool jer. haha... tapi kalau tak tahan, penyelesai itu perlu.. pemikiran kritikal diperlu...

cth 1. apa yg dia buat tak betul, kita betulkan. tapi buat depan2 dia biar dia nampak tp jangan obvious sgt. mungkin akan tergerak utk dia berasa sedikit tanggungjawab

cth 2. kalau dia dh buat kotor taruk notis di pintu, "lepas guna, sila pastikan tandas bersih". biar dia sedikit terasa *sentap secara halus* dan mungkin dia akan rasa dia perlu bertanggungjawab juga mcm org lain...

cth 3. kena adakan mesyuarat sesama ahli rumah. bincang & tetapkan peraturan yg perlu dipatuhi. setkan setiap org tanggungjawab yg perlu dijaga...

cth 4......... fikir2 kan.

puteri kasih said...

tiada manusia yang sempurna..masing-masing ada kelemahan dan kekurangan. Kalau kita nampak salah orang tegurlah dengan baik untuk kebaikan orang itu juga dan bila orang tegur kita pun kita kena terima untuk kebaikan kita juga kan CP :)