Monday, 26 November 2012

NASIHAT ke tu ?

isu pada kali ini ialah etika memberi nasihat , sebenarnya idea nih CP dapat dari wall fb tadi , CP petik sikit ayat dye , dah tentu la CP tulis ikut susunan ayat ikut sedap tekak CP je keyh tapi insyallah tak larik maksud
  
#malas nak print screen#


"muka dah cun bagai amoi di syurga , tapi sayang , merokok lak tu , kalaw nak merokok , bukak la tudung"

errr ... bukan senang nak tegur orang tapi kalaw tegur biarlah membina kan ? tak kisah lar perli kerr tegur ke tapi biar lah cara berhikmah , tegur untuk membantu dye jadik lebih baek , bukan membantu dye untuk jadik lagi tidak baek ....



CP faham , diatas tuh cuma perlian , dan kemungkinan status yang dye create tuh , dye tak cakap pown kat si polan2 tuh , takat hupdate status FB je ...



tapi kemungkinan status itu akan di baca oleh si polan2 laen yang mungkin bersikap sedemikian , CP rasa macam tak patut lak perempuan yang merokok disuruh bukak tudung , motif ??

apa kaitannya tudung dan rokok ??


abes kalaw lelaki merokok ? disuruh tukar agama ??


okeyh , korang baca dan korang pikir , dan komen larh yer ...


hadios ...


19 komen budak kiut !:

Nyue said...

nyue pernah tgk pompuan bertudung merokok..tp atleast malu kat tudung la kalu nk merokok...ishhh...pandangan berbeza...

D i n said...

kita dalam memberi nasihat umpama kita nk suluh torchlight dalam gelap supaya sisi gelap boleh cerah dengan lampu . tapi style org skrg kasar umpama bila dah gelap kita lagi gelapkannya :)

kita ni sebagai duta agama islam kita membawak agama islam tu sendiri kena jaga segala perlakuan :)

Dikbi Kamaruddin said...

mmm..siapalah kita nak menghukum orang lain...

~ cik matahari ~ said...

tegurlah dgn berhikmah, moga org yg kt tegur cepat dibukakan pintu hati terlihat indahnya akhlak kita. doakan adalah yg terbaik :)
-susah menegur ni kan, selemah2 iman adalh tegur dlm hati-

Encik H said...

kalau lelaki merokok, means kena bukak songkok la.. :'(

Eiqa Almond said...

Tak wajar sangat2x..
ape pulak kena merokok dengan tudung..
Kalau nak, salahkan lah oranng tu jangan lah salahkan tudung..

-meeSUPERGIRL- said...

tu bukan ayat berunsur nasihat tapi menghina ..

puteri kasih said...

bukan mudah untuk kita tegur orang...sedangkan kita sendiri tak sempurna.

Qu azniza ;) said...

bethoi.nak tgoq pon... ada gk cara. kdg2 kan bengang ngn oqg yg stai tgur pedas2 ni

Crack said...

-_-" Kenapa nak kaitkan dua tuh, tegur pasal rokok dahla..ish

NIA SI DRUMSTICK said...

biasalah..pndang stp org berbeza cp..tp bg nia la..mmg xska la pempuna brtdg merokok..kerana nila setitik rosak susu sebelanga..

blog usang said...

salam...cp,

dlm banyak hal di dlm kehidupan ni..membicarakan hal2 orang lain sangat tidak menguntungkan..jaga diri sendiri saja.. lebih elok kan?

cweet pinky said...

@Nyue yup , memg tak patut perempuan merokok tapi kenapa lak suruh bukak tudung kan ?

@D i n betul tuh ~

@Dikbi Kamaruddin penilaian manusia nih lemah ... hm , nasihat je elok2 .. tak perlu nak suruh bukak tudunng , kalaw tak mampu nak nasihat , baek diam

@~ cik matahari ~ taw takpe ... tegur dan mengaibkan lagi 2 perkara yang berbeza

@Encik H hahaha , macam owang nak masuk kedai num ekor ek ?? takkan nak samekan kan ??

@Eiqa Almond bukan salahkan tudung tapi nape nak bukak tudung lak ? kan takde kena mngena...

@-meeSUPERGIRL- yup , perli je tuh , bukan nasihat ..

@puteri kasih tuhla , sebab tuh owg kate kalaw tak boleh tegur baek diam kan

@Qu azniza ;) pedas takpe tapi biar ke arah baek jangan suruh jadik maken tak baek ..

@Crack tuh yang CP pelik tuh ~

@NIA SI DRUMSTICK CP pown tak suke nia , sedangkan CP pown ade kawan merokok yang bertudung , CP pernah nasihat , suruh berhenti , cakap elok2 .. boleh jgk , tak perlu ayat yang tak membina macam tuh , tak kemana pown , alangkah cara lembut tak jalan , apatah lagi la ayat kasar ..

@blog usang berbicara benda yang tak boleh bagi pengajaran pada orang laen memang sia2 ...

Shiyda Aqma said...

ish2 .. tudung tak bersalah , jgn salahkan tudung ok . :/

aswadz said...

mcm xde kaitan je rokok ngan tudung. kalo pakai skirt tp pakai tudung, logik gak la sruh bkk tudung.

aku HaniAsyira said...

kalau kena perli mcm tu.. hmmm.. xtaw lah nak berubah ke tak.. eh2

cweet pinky said...

@Shiyda Aqma betul tuh , kena betul persepsi , jangan tegur yang bukan2

@aswadz ha , itu la jawapannya ...

cweet pinky said...

@aku HaniAsyira tuh yang CP terasa agak membengangkan :P

Eiqa ciK said...

Erm.. Betul tue CP. Nak bagi nasihat kat seseorang perlulah berpada-pada. Mungkin sesetengah orang ada pandangan dia yang berbeza bila membaca nya kan..