Thursday, 27 September 2012

cara jawab salam yang betul

tetibe ad benda nak hupdate hasil daripada FACEBOOKwalking di wall FB CP la , hehehe  *olahan dari blogwalking*
status yang sangat menarik dan CP sendiri tak taw pasal nih , dan berkemungkinan ramai jugak yang tak taw memandangkan care jawab salam yang femes adalah seperti berikut:

minah : ali , peah kirim salam
ali : waalaikumussalam *dengan penuh accent lelaki sejati*

femes kan ayat cmtuh ??
nampak macam takde salah papepun padahal
cara tersebut salah sama sekali !
cara salam diatas kite panggil sebagai salam yang menggunakan orang tengah aka posmen bergerak , hehehe :D
kite jawab 
WAALAIKUMUSSALAM 

yang membawa maksud , selamat sejahtera ke atas kamu , bukanlah cara yang betul sebab kita ibarat mendoakan kesejahteraan si orang tengah itu sahaja , kita tak menjawab pown salam orang yang mengirim salam itu tadi
jadi apa JAWAB salam yang betul ????
ini dye :
WA'ALAIKA WA'ALAIHISSALAM

yang membawa maksud , selamat sejahtera ke atas KAMU dan juga kepada DIA yang memberi salam
ha! nampak tak perbezaannya ??
maka terjawab salam si pengirim
INDAHNYA*ISLAM
nota kaki : hukum memberi salam itu sunat,tapi menjawab itu wajib..jadi kalau salah jwab,bermakna MASIH BELUM JAWAB.


Nukilan asal : Ahmad Qasyah (UPSI dihatiku)

edited by

CWEET PINKY




20 komen budak kiut !:

Sue PeLik said...

betul. islam tuh indah dna tak membebnkan :)

Mat Jo said...

ade satu salam ramai orang takut,
"AH LONG" kirim salam,
amaran tahap merah darah ikan, ahaks, gurau je

Fiza Suhaimi said...

memang eksaited betul ali jawab salam peah.. hehehe.. thanks for the sharing dear :)

Misz Mieza said...

Perkongsian yang bagus.. Thanks for sharing.. Baru tau nih.. Makanya selama ni salah la cara MM jawab salam dari orang tengah ni.. Huhu..

Everything's Everythings said...

Owh yker baru tau ni o.O

syiela said...

thanks ye baru tau nih

nur azian said...

baru taw pasal nih..
thanks sbb share :)

hazwan hairy said...

betul!...la ni main hantam jja..haha

unsecretostory said...

Selalu jugak jawab dengan eksyen macam ali tue . salah rupanya . alahai . thanks sharing :D

Pretty2 Shy ( M.O) said...

Aiehh, camtu ker ? Tak tahu plak selama nie .
Adoyaii !
Thanks sharing info pasal jawab salam nie .

Saifulizan Shaari said...

maklumat yang bagus.......

Jna marcello said...

thxs for the info..baru taw ni

cweet pinky said...

taw takpe , welkam sume , since CP pown baru taw pasal nih , huhuhuhu !

Azriff Aziz said...

terima kasih atas perkongsian :) nice entry :)

aku HaniAsyira said...

bagus lah info ni semua.. rasa mcm tahu dulu tp hmm,, biasalah lupa jugak

kaishin said...

huh baru tau ni...thanks CP hehe

KorN said...

amboi peah... hehe
owh baru tahu lepas bace entry ni.. yhanks for sharing cik cweety

sal ya said...

akak ada jugak buat entri pasal jawab salam ni.

cweet pinky said...

@sal ya : ye kew ?? kalaw cemtu CP g carik kat page akak :D

shiyda said...

nice sharing :)