Sunday, 25 March 2012

TIPS MENYEMBUHKAN MATA RABUN ( Ikhtiar )



Sabda Nabi Muhammad s.a.w.
"Barangsiapa yang ingin menyembuhkan kelemahan pandangannya (kabur/rabun) maka hendaklah dilakukan:

• Memandang bulan pada awal bulan, jika tidak kelihatan atau terhalang oleh awan dan lain-lain hal, lakukan pada malam kedua, juga tidak dapat, cuba pada malam ketiga atau begitu seterusnya hingga nampak kelihatan bulan itu.

• Apabila telah kelihatan, hendaklah ia menyapukan tangan kanannya kemata dengan membaca Al-Fatihah sebanyak 10 kali.

• Sesudah itu mengucapkan pula sebanyak 7 kali doa ini:
"Al-Fatihah itu menjadi ubat tiap-tiap penyakit dengan rahmat Mu ya Tuhan yang pengasih penyayang."

• Lalu mengucapkan "Yaa Rabbi" sebanyak 5 kali.

• Terakhir mengucapkan pula doa ini sebanyak 1 kali:
"Ya Allah sembuhkanlah, Engkaulah yang menyembuhkan, Ya Allah sihatkanlah,
Engkaulah yang menyihatkan".

Ni Bagi Korang Yg Selalu Ngadap Lapto, Pc, Ngn Hp . Sama Gak cam aQ..Hehe.

6 komen budak kiut !:

[ Yuyu Atiqa ] said...

Assalamualaikum..
Terima kasih atas perkongsian.
Saya pun rabun dan secara kebetulan cermin mata pun hilang.
InshaAllah, teringin nak amalkan ikhtiar ini..

Terima kasih.
Wassalam.

suzie rahman said...

salam..thx sharing..nice entry.

Chenta Eyfa Najibrz said...

hahaha..tpi sis mmeg da rabun la..skang pakai contect lens dah..huhuu.

Chenta Eyfa Najibrz said...

Tips yg sgt bagus..InsyAllah leh try nanti kan.tenkiu pinky cayunkk

cweet pinky said...

mekaseh dtg mlwt , CP pown antre org2 y rabun jugak , cowi lmbt rply mcg nih , bz + penat + tadew mud

cOkLat seManis KaMu said...

akak, Husna copy tau entry akak, nanti Husna creditkan :) sebab Husna pon rabun gak :D