Wednesday, 7 March 2012

ape kurangnyerr SILAT ?







mentang2 baru balek dari training silat kan , na buat pos pasal nih larrr ~

nape hati nih tergerak tetibe ek na buat pasal silat ??

tadi mase tengah training , tengok budak2 silat sikit gilerr , then budak taekwan do tuh , pergh ! ramai siot ! hehehe

asal ? jeles kew ?

bukan jeles tapi aku macam terpikir la , kenapa kite sebagai orang melayu nih , sibuk la na belajar seni bela diri laen ? padahal kite ade seni bela diri milik orang melayu 

yang tanak belajar tuh tape lagik , yang kutuk tuh satu hal pulak 

aku na cakap camni la pada yang tukang kutuk silat tuh kan , korang kutuk seni bela nih , ibarat korang ....

MELUDAH KELANGIT , TERKENA KE MUKA SENDIRI
(khas kepada pengutuk melayu)

asal aku cakap macam tuh ? sebab korang kutuk simbol orang melayu , kalau korang na taw larr , di peringkat antarabangsa , bangsa2 asing cukup kagum dengan silat 

TENGOK VIDEO NIH ~


tapi orang kite sendiri menghina , jangan sampai suatu hari nanti kita na belajar silat , kite terpaksa berguru dengan mat salleh lak , adew lagik satu alasan orang yang mengutuk silat nih ...

TA BES LA SILAT , MACAM MENARI JEK !

untuk pengetahuan larr , silat nih memang ade 2 bahagian , seni dan olahraga , olahraga yang untuk berlawan tuh larr , kalau korang rasa tanak seni tuh , blaja yang olahraga tuh , sume tuh hak korang , tade hal~

ade plak lagik satu hal camnih plak ...

 HISH , SILAT NIH BANYAK PAKAI JAMPI , SYIRIK , PAKAI HANTU , JIN DAN ADEK BRADEKNYERR ~

memang ade silat yang sesat , tapi kite adew otak kan untuk memilih , bagi aku bukan susah na pilih darr , pilih la persatuan2 silat yang da berdaftar , insyaALLAH , tadenyerr terJOIN silat pelik2 nih ~

lagik satu , kalau korang na taw , untuk korang turun training nih pown , korang diwajibkan dalam keadaan berwuduk taw (kat u aku larrr)

dimulakan jugak dengan ALFATIHAH , then baca lak surah al IKHLAS , then SELAWAT KE ATAS nabi junjungan RASULULLAH s.a.w, kemudian berdoa semoga diberi perlindungan sepanjang latihan berlangsung , serius , memang bes , rasa tenang ...

TAE KWAN DO dan yang sewaktu dengannya ADEW ?
(saje bikin panas! hehe~)

hahaha , puas aku merepek malam nih , ADIOS !



12 komen budak kiut !:

hazanis said...

member kita pun ada yg belajar silat...cuma kita yg belum belajar..:(

cweet pinky said...

@hazanis : nanti belajar , yang comei2 cam kamu lagik la kena belajar, hehehe ~

Mia Liana said...

belajar silat juga dulu... tapi tak habis belajar.... huhuhu

Patrick Star said...

sebenarnya silat bukan puncanya, tp mentaliti org melayu yg suka pecah belah. tgk la sekarang, kita beruntung sebab sekarang dh ada macam2 aliran silat. boleh pilih mn yg sesuai tp malangnya sikap bersatu antara persatuan2 silat tu masih lemah...ada aje masalah yg timbul..

sy join silat olahraga. sbb lebih bebas & more to sport ;)

P#eoniX said...

akuh mase kecik dlu dapat pilih samade nak silat@kompang....silat bagi lelaki kebanyakannya lebih kepada bersifat menunjuk sebagai contoh kampung a&b ade silat yang berlainan...n then dorang gaduh semata-mata nak buktikan silat sape lagik handal...(salah gune)so,aku decide amik kompang...sampai skunk hampeh nak blajo silat..huhuhhh!!!utk pompuan more to defend...tol x???

hamzah ian said...

dulu aku belajar silat.. hehe

cweet pinky said...

@Patrick Star : perpecahan tuh bkn antare persatuan jep , yang dalaman pown adew, lagik2 kalaw ade sikap na menjatuhkan orang laen tuh ~

cweet pinky said...

@hamzah ian : gud3 ^^

dyabunga said...

ko buat entry pasal ni teringat plak kat fasha..hehe

cweet pinky said...

@dyabunga : tapi dye da stop maen darr ,hehehe ~

KertasWarnaMerah said...

teringat lak silat lagenda, citer katun dulu2.time tuh pakat2 daftar silat.hehe

cweet pinky said...

@KertasWarnaMerah : yekerr , ta penah tgk pown ~~~